Gemeenten zijn verplicht om ieder jaar een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren onder cliënten van de Wmo. De resultaten over het jaar 2020 zijn in Leiden over bijna de gehele linie iets lager dan het vorig jaar, maar duidelijk hoger dan het gemiddelde in de periode 2015 – 2020.
Cliënten geven met name minder vaak aan dat er in het gesprek met het Sociaal Wijkteam of gemeente samen naar een oplossing is gezocht (van 86% naar 77%). Daarnaast geven cliënten minder vaak aan dat ze wisten waar ze moesten zijn met een hulpvraag (van 80 naar 76%). Ook vinden iets minder cliënten dat ze snel zijn geholpen (79%) en dat de kwaliteit van de ondersteuning goed is (85%). Beide vragen zijn met 3% punt omlaag gegaan. Het is aannemelijk dat genoemde effecten zijn veroorzaakt door corona. Voor een groot deel van het jaar waren door de lock down geen fysieke één op één contacten mogelijk. Desondanks is ruim 8 op de 10 cliënten (81%) al met al tevreden over de hulp die ze kregen tijdens de coronacrisis. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research.